Like Sampai Jari Patah

Friday 18 April 2014

Orang Bodoh VS Ulama

Umat semakin gawat, dunia dah benar-benar mendekati kiamat, di mana-mana ada maksiat, tak kurang juga tumbuhnya pelbagai ajaran sesat.

Tanda kiamat yang jelas...

Apabila ada seorang AWAM yang jahil (bodoh) dan majhul (tidak dikenali identitinya bahkan jantan betinanya pun diragui) mengatakan sesuatu perkara itu sebagai PALSU tanpa dia membawakan dalil-dalilnya di mana kepalsuan sesuatu perkara tersebut (bahkan dia sendiri tak tahu bagaimana nak menilai sesuatu tu sahih atau palsu), maka orang ramai bertaqlid (mengikut) secara buta kepadanya tanpa soal selidik.

Tetapi!

Apabila ada seorang ULAMA yang arif (berilmu) dan ma'ruf (dikenali identitinya, latar belakang pendidikan agama dan jelas jantinanya) mengatakan sesuatu perkara itu SAHIH tanpa dia membawakan dalil-dalil akan kesahihan perkara tersebut bahkan cuma menaqalkan ia dari kitab para ulama silam yang tsiqah (dipercayai keilmuannya), maka orang ramai akan meroyan macam beruk kena cili bertanya "mana dalil!!???", sedangkan mereka sendiri tidak tahu bagaimana kaedah "mendalilkan" sesuatu.

Bahkan "golongan minta dalil" ini kalaulah seseorang itu memalsukan sebuah hadis lalu meletakkan di hujungnya "hadis riwayat Bukhari, hadis ini dinilai sahih oleh encik Albani", maka puak-puak buta hati ini akan beriman 100% ianya sahih kerana MEREKA TAK PERNAH BUKAK PUN KITAB BUKHARI dan mereka sendiri JAHIL tentang sesuatu yang SAHIH atau PALSU...

Maka inilah zaman Dajjal, zaman dimana ulama dicela dan dikritik manakala orang bodoh pula disanjung dan dipuji walaupun tak jelas identiti....

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ass radiallahu anhuma berkata, “Aku mendengar
Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda mafhumnya:

“Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ‘ilmu itu sekaligus dari (dada) manusia, tetapi Allah SWT menghilangkan ‘ilmu itu dengan mematikan ‘alim ‘ulama’, maka apabila sudah ditiadakan ‘alim ‘ulama’, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin (agama) mereka. Maka apabila pemimpin (agama) jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ‘ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain.” (Hadith riwayat Imam Muslim)

Note: Kalau kewujudan puak "Wahhabi" itu bukanlah watak akhir zaman yang menunjukkan TANDA KIAMAT , BILA LAGI DUNIA NI NAK KIAMAT???


-uib-

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates