Like Sampai Jari Patah

Sunday 18 August 2013

sunnah-sunnah (surah, sirah sarirah)

Khas buat 'orang islam' yang elergi dengan sunnah nabi,yang mendakwa sunah2 nabi sebagai adat,yang malu nak amal sunnah2 nabi lalu mencari2 dalil untuk menunjukkan sunnah itu tidak perlu....ketahuilah bahawa sunnah nabi itu terbahagi kepada 3 jenis:

1)Sunnah surah: yakni luaran nabi,iaitu rambut nabi,pakaian nabi,serban nabi,celak nabi,seluar nabi,selendang nabi,panjang serban nabi,panjang jubah nabi,ekor serban nabi,warna serban nabi,cincin nabi dan apa jua yang zahir pada diri mulia baginda saw.

2)Sunnah sirah: yakni perjalanan hidup nabi,dari mula bangun tidur hingga tidur kembali,bagaimana nabi bangun tidur,bagaimana ke tandas,bagaimana nabi makan,cara nabi duduk ketika buang air,ketika nabi makan,jari apa yang nbi guna utk makan,bagaimana mnjilat jari selepas makan,masuk masjid kaki kanan,keluar kaki kiri,kutip makanan yg tumpah dan semua jenis kelakuan harian nabi yang mulia saw.

3)Sunnah sarirah: yakni dalaman diri nabi,fikir risau nabi,zikir sirr(senyap) nabi,zikrulmaut(ingat mati) nabi,zikrulakhirat(ingat akhirat) nabi,sangka baik nabi,dan semua jenis amalan dalaman nabi mulia kita yang tidak kelihatan oleh mata kasar.

Maka ketahuilah wahai pembenci sunnah! Jika kalian memerangi sunnah,maka dengan nama allah aku memerangi kalian!

Maka ketahuilah wahai muslim liberal... Sloganmu 'iman bukan pada jubah' akan kau telan sendiri di hari hisab nanti...

Maka ketahuilah wahai yang dipalingkan wajah nabi darinya.. Kebencian kalian terhadap sunnah2 nabi terutamanya sunnah luaran nabi seperti pakaian nbi hanya akan mencelakakn diri kalian...

Dalam syarah syamail tirmizi,qutbul aqtab hazrat ra'isul muhaddisin maulana zakariyya rah. ada bawakan kalam dari al-imam ibnu hajar asqalany rah. bahawa 'orang yang tinggalkan/tolak utk amal sunnah nabi kerana malu(yakni dia masih ada ta'zim pada sunnah nabi cuma malu dan tak da kekuatan utk amal) maka tidak apa2 mudhorat baginya,tapi jika ssorg tinggalkan/tolak utk amal sunnah nabi kerana menganggap ia perkara yang memalukan(yakni memandang rendah/hina/jijik pada sunnah nabi),maka dia telah kufur...'

-kredit to uibo-

1 comments:

asdsahar said...

inilah yang dikatakan sebagai 'musuh Islam pada akhir zaman ni bukan lagi datang dari luar (Yahudi/Nasrani) tapi datang dari manusia yang mengaku sebagai Islam (dalaman) sendiri'. Ya Allah, ampunilah umat ini.

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates