Like Sampai Jari Patah

Sunday 24 July 2011

Mencintai Allah Dengan Murni



Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Ketahuilah, sesungguhnya kecintaan yang paling berguna secara mutlak, cinta yang paling wajib, cinta paling tinggi dan paling mulia adalah mencintai sesuatu yang menjadikan hati tunduk mencintai-Nya; iaitu sesuatu yang menciptakan seluruh makhluk demi beribadah kepadaNya. Dengan dasar cinta inilah langit dan bumi tercipta. Di atas tujuan inilah seluruh makhluk diciptakan. Inilah rahsia kalimah Syahadah 'La ilaha illallah'. Kerana makna Ilah adalah sesuatu yang dipuja oleh hati dengan rasa cinta, kemuliaan, keagungan, kerendahan diri dan kepatuhan. Sedangkan ketundukan dan peribadatan tidak boleh ditujukan kecuali kepadaNya semata. Hakikat ibadah itu adalah kesempurnaan rasa cinta yang diiringi dengan ketundukan serta kerendahan diri yang sempurna. Allah SWT dicintai kerana kemuliaanNya sendiri yang sempurna dari seluruh sisi. Adapun selain Allah, maka ia dicintai apabila bersesuaian dengan kecintaan kepadaNya.”

Beliau melanjutkan, “Kewajiban untuk mencintai Allah Yang Maha Suci ditunjukkan oleh seluruh kitab yang diturunkan, dibuktikan pula oleh dakwah semua RasulNya dan juga fitrah yang telah dikurniakan Allah kepada diri hamba-hambaNya, selaras dengan akal sihat yang diberikan kepada mereka, sesuai dengan hikmah penganugerahan nikmat kepada mereka. Kerana sesungguhnya hati-hati manusia tercipta dalam keadaan mencintai Allah yang telah menganugerahkan kenikmatan dan berbuat baik kepadanya. Lantas bagaimana lagi rasa cinta terhadap Allah yang menjadi sumber segala kebaikan yang ada ? Segala macam nikmat yang ada pada makhlukNya maka itu semua berasal dari Allah SWT yang tidak ada sekutu bagiNya, sebagaimana ditegaskan oleh Allah dalam firman-Nya,

وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ

“Dan nikmat apapun yang ada pada kalian maka semuanya berasal dari Allah. Kemudian apabila kalian tertimpa musibah maka kepadaNya lah kalian memulangkan segala urusan.” (Surah An-Nahl : 53)

Nama-nama yang paling indah dan sifat-sifat maha tinggi yang diperkenalkan kepada hamba-hambaNya untuk menyingkap jati diriNya serta pengaruh-pengaruh yang timbul dari berbagai ciptaan-Nya maka itu semua merupakan sebahagian dari kesempurnaan, puncak kemuliaan dan keagunganNya.

Syeikhul Islam berkata, “…sesungguhnya apabila hati seseorang telah dapat merasakan manisnya penghambaan diri kepada Allah SWT dan lazatnya mencintaiNya maka tidak akan ada sesuatu yang lebih disukainya daripada hal itu sampai dia pun lebih mendahulukan cintanya kepada Allah di atas apa saja. Dengan sebab itulah orang-orang yang benar-benar ikhlas beramal kerana Allah akan terbebas dari perbuatan jahat dan keji, sebagaimana difirmankan Allah SWT :

وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ

“Demikianlah, Kami palingkan darinya (Nabi Yusuf) perbuatan yang jahat dan keji. Sesungguhnya dia adalah termasuk hamba Kami yang terpilih (ikhlas).” (Surah Yusuf : 24)

Kemudian beliau melanjutkan, “Kerana sesungguhnya orang yang mukhlis kerana Allah dapat merasakan manisnya penghambaan dirinya kepada Allah sehingga berupaya membentengi dirinya dari penghambaan kepada selain Allah. Demikian pula, dia telah merasakan manisnya cinta kepada Allah sehingga mampu membentenginya dari kecintaan kepada selainNya. Hal itu disebabkan hati yang sihat dan selamat tidak akan dapat merasakan sesuatu yang lebih lazat, lebih menyenangkan, lebih menggembirakan dan lebih nikmat daripada manisnya iman yang menyimpan sikap penghambaan diri, kecintaan dan ketaatan menjalankan agama hanya kepada Allah. Dan itu semua menuntut ketertarikan hati yang begitu mendalam kepada Allah. Sehingga hatinya akan menjadi sentiasa kembali taat dan mengingat Allah, merasa takut hukumanNya, berharap dan cemas keranaNya. Wallahu'alam..

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates