Like Sampai Jari Patah

Friday 22 July 2011

POLigami

Di sebuah pondok berlaku pserbualan hangat antara suami isteri.

Suami: Abang nak nikah lagi boleh tak Yang?
Isteri: Tak boleh abang.
Suami: Kenapa?? Bukankah itu sunnah Nabi. Kamu ni melawan hukum Allah kamu tahu tak berdosa lawan   hukum Allah. POT PET POT PET(si suami berceramah panjang)
Isteri: Yang itu sunnah je abang, yang wajib ni nak letak kat mana?(sambil menunjukkan dirinya)
Suami: ??????(suami terpinga-pinga)
Isteri: Saya tak bagi sebab saya tahu abang tak mampu.
Suami: Hehehe(tersengih menahan malu)


"Maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu ber-kenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat." (Al-Qur'an, Surah an-Nisa' ayat 3)
 
"Kemudian jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu), maka (kahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kaumiliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)


P/S: Islam tidak menyuruh kamu berkahwin 4, Islam cuma benarkan kamu berkahwin sehingga 4 malah Islam menegaskan bahawa intipatinya adalah keadilan dan mengesyorkan kamu berkahwin hanya seorang saja untuk elak dari berlaku kezaliman terhadap isteri kamu. Hal ini kerana jika kamu mengejar Sunnah, isteri kamu adalah kewajipan kamu dan itulah yang utama bagi diri kamu. Hikmahnya, Allah mencipta ada yang mampu dan ada yang tidak mampu. Jika yang mampu bermuamalahlah dengan cara yang terbaik, dan jika yang tidak mampu janganlah mengundang padah dalam hubungan suami isteri.

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates