dlm mzhab syafie smua alatan muzik adalah haram kcuali yg berketuk2 je mcm rebana, gendang, duff dan sbgnya...muktamad.
sila bukak mana2 kitab fiqh syafie bab buyu' (jual beli) dan kalian akn dapati bahawa alat muzik dikategorikan setaraf dgn arak dan babi...yakni jual beli alat muzik adalah haram
dalam kitab al-Ithaf ‘alal Ihya’ Ulumiddin Juz VI
ﻓﻲ ﺍﻹﺗﺤﺎﻑ ﻋﻠﻰ ﺍﻹﺣﻴﺎﺀ ﻣﺎ ﻧﺼﻪ : ﻓَﺒِﻬَﺬِﻩِ ﺍﻟْﻤَﻌَﺎﻧِﻰ ﻳَﺤْﺮُﻡُ ﺍﻟْﻤِﺰْﻣَﺎﺭُ ﺍﻟْﻌِﺮَﺍﻗِﻲُّ ﻭَﺍْﻷَﻭْﺗَﺎﺭُ ﻛُُﻠُّﻬَﺎ ﻛَﺎﻟْﻌُﻮْﺩِ
ﻭَﺍﻟْﻀَّﺒْﺢِ ﻭَﺍﻟْﺮَّﺑَّﺎﺏِ ﻭَﺍﻟْﺒَﺮِﻳْﻂِ ﻭَﻏَﻴْﺮِﻫَﺎ ﻭَﻣَﺎ ﻋَﺪَﺍ ﺫَﻟِﻚَ ﻓَﻠَﻴْﺲَ ﻓِﻲْ ﻣَﻌْﻨَﺎﻫَﺎ ﻛَﺸَﺎﻫِﻴْﻦِ ﺍﻟﺮُّﻋَﺎﺓِ ﻭَﺍﻟْﺤَﺠِﻴْﺞِ
ﻭَﺷَﺎﻫِﻴْﻦِ ﺍﻟﻄَّﺒَﺎﻟِﻴْﻦَ , ﺃﻫـ .
Dengan pengertian ini, maka HARAM – lah seruling Iraq dan seluruh peralatan musik yang menggunakan tali seperti al-‘ud, ak-dhabh, rabbab dan barith (nama-nama peralatan musik Arab yg menggunakan tali). Sedangkan yang selain itu maka tidak termasuk dalam pengertian yang diharamkan seperti (membunyikan suara menyerupai) burung elang yang dipergunakan para penggembala, jamaah haji, dan pemukul
gendang.
note: semua alat muzik yg di maksudkan utk hiburan adalah haram, tapi kalau bukan dimaksudkan utk hiburan cthnya seperti bunyikan loceng utk menandakan waktu kelas di sekolah bermula,bunyi2an pengembala kambing utk takutkn serigala,dan nyanyian tanpa alat muzik adalah dibenarkan...wallahualam..
Soalan:
Salam ustaz...maafkn gannggu...nak minta pnjelasan lebih lanjut tentang muzik...terbaca ustaz komen pasal hukum muzik tapi kenapa bila dengar ustaz azhar idrus selalu ckp musik tak haram melainkan musik yg melalaikan kite? Ke ade qaul lain ye? JazakAllah
Jawapan:
wslm,sbnrnya ust azhar idrus tu tahu bhwa muzik ni haram,xde sapa ckp halal,xde qaul ckp halal....dlu uai byk kali ckp muzik tu haram,tp sjak dia dh femes,rmai artis dpt hidayat jd baik,rmai la yg tnya kt dia apa hkum muzik,so dia takut artis2 ni smua down utk brubah,dia pun korek2 la ada x qaul yg kata harus...last2 dia jmpa satu qaul dlm kitab imam ghazali yg kata harus...tp masalahnya,qaul yg kta harus tu bukannya utk muzik yg ada pd zmn ni,tp ia harus utk muzik kesufian yg dialunkn bersama zkir pd zmn tu,bahkan imam
ghazali bgtau ia harus utk ahli2 makrifat je,bkn utk org awam,sbb org awam mcm mna pun akn lalali bile dgr muzik...mana ada istilah "tak lalai" bile dgr muzik....dgr muzik tu sdri dh melalaikan.....keharaman muzik di sepakat oleh smua ulama syafie kcuali gendang2 ketuk2...kalau mazhab hanafi lg lah ketat,smua jenis muzik haram..... so fatwa yg uai sbut tu utk artis2 yg bru nk jinak2 ngn islam...bkn utk kita.....mmg la xboleh,tp nk buat mcm mna lg?
rasanya dlm byk2 nasyid,raihan je yg btul2 ikut syariat sbb diorg cuma guna kompang,rebana,kocak2 pasir tu.....tp lagu raihan yg lama la...yg baru2 ni sy xtau la ada muzik slain tu....qasidah dan nasyid yg dsertai kompang dan rebana mcm habib2 buat tu jelas2 boleh sbb ia bkn muzik bertali dan bertiup spti seruling.....
yg nasyid psl pmpuan la,srikandi la,kawen2 la,cinta2 la mcm inteam,unic dn mcm2 lg yg promosikan bnda2 melalaikan ni nmpk jelas bnda tu mlggar syariat
tapi ulama moden ada juga yg ckp harus.....dia longgarkan skit fatwa haram tu sbb dia sedar dunia ni dipenuhi orang munafik dan fasik,kalau bgtau haram pun bkn ada sapa nk dgr fatwa tu,mreka ttp akn mncarik2 fatwa yg kata halal, instead of ubah diri utk tak dgr muzik, diorg carik dalil utk halalkn muzik....so tpulang lah masing2....
nasyid yg muziknya guna gendang2 harus,klau yg pakai gitar,seruling dan lain2..haram.....x kira la dktkn pd allah ke x...haram ttp haram...klu kita kta halal.lps ni akn ada makhluk bodoh yg nyanyi nasyid tp x pakai tudung,pstu ckp ia halal sbb yg pnting mesej lagu tu mndekatkan kita pd allah....
jgn cmpur haq dan batil...
sy ikut ulama silam je lbih slamat
-kredit to ustaz ibnu batoota owsem-
0 comments:
Post a Comment