Like Sampai Jari Patah

Sunday 15 September 2013

Fiqh Bisnes

Islam agama yang penuh bisnes, Nabi kita sendiri merupakan seorang bisnesman hebat sampai menarik perhatian boss besar (saidatina khadijah) untuk mengahwininya kerana akhlak nabi yang sempoi dan berjaya majukan bisnesnya tanpa unsur penipuan.

Selama bertahun-tahun saya bertalaqqi dengan guru-guru terhormat saya, satu perkara yang saya perasan ialah di dalam kitab-kitab fiqh mana-mana mazhab pun, ajaran berkenaan bisnes (atau bahasa kitab arabnya: muamalat/ buyu') adalah sangat tebal. Boleh dikatakan dalam satu kitab Fiqh tu,hampir separuh kitab tu adalah berkenaan Fiqh Bisnes dan selebihnya adalah Fiqh lain seperti bersuci, solat, puasa, zakat, nikah, jenayah,hudud dan lain-lain.

Bisnes adalah perkara besar dalam Islam. Para ulama mengatakan bahawa Islam itu disempurnakan atas 5 perkara:

1) Iman
2) Ibadat
3) Muamalat (Bisnes)
4) Muasyarat (Pergaulan sesama makhluk)
5) Akhlak

Adalah satu perkara yang mengejutkan apabila semua Fiqh bisnes ini tidak diajarkan kepada umat Islam sehingga hampir semua umat Islam khususnya kaum Melayu JAHIL DAN BODOH berkenaan ilmu bisnes. Sedangkan Islam sangat hebat ilmu bisnes. Sebab tu bisnes-bisnes orang Melayu penuh dengan penipuan, riba, khianat dan lain-lain sedangkan bisnes non-muslim pulak berjaya kerana mereka mematuhi syariat Fiqh bisnes ni.

Misalnya, dalam kitab Mukhtasar Al-Quduri bab buyu' (bisnes) , bab pertama sahaja adalah berkenaan Khiyarus syart yang termasuk di dalamnya mengenai bab khiyarul 'aib iaitu berkenaan aib barang yang dijual. Islam mengajarkan kita supaya apa-apa barang yang kita jual apabila berlaku aib dan customer minta refund (pulangkan duit) atau tukar barang lain, maka kita WAJIB bagi.

Tapi problemnya,hampir semua orang Islam bila barang yang dijual mereka ada aib contohnya kes tersilap design printing Tshirt owsem saya tu, mereka tak mahu refund! Itu dah kita makan duit haram tu.

Sedangkan kalau korang pergi ke kedai non-muslim, terutamanya company besar macam Tesco, Sony, Nokia bla bla bla, mereka semua letakkan sistem guarantee dan quality control dan sistem refund jika customer tak puas hati. Semua sistem-sistem yang mereka buat tu tertulis dengan jelas dalam kitab-kitab Fiqh Islami!

Di Afrika ni, ada satu supermarket Yahudi bernama Game yang ada polisi, kalau barang yang sama kat kedai lain jual murah, kita boleh bawa resit atau bukti yang kedai tu jual lebih murah daripada pihak syarikat Game dan pihak Game akan beri harga yang sama atau lebih murah sebagai jaminan semua barang mereka adalah harga termurah. Yang ini juga diajar di dalam Islam dan merupakan SUNNAH NABI..

Jadi jangan hairan kenapa bisnes Melayu semua lingkup, sebab korang JAHIL bab fiqh bisnes dan banyak buat khianat pada pelanggan, berbeza dengan bisnes non muslim, mereka amal Sunnah Nabi dalam bisnes, maka mereka BERJAYA kerana sesungguhnya Allah telah buat keputusan bahawa:

HANYA DALAM SUNNAH SAHAJA TERDAPAT KEJAYAAN.

Di Malaysia ni baru saya perasan yang umat Melayu tak pernah diajar mengenai Fiqh bisnes. Di masjid dan di tapak ceramah semuanya ceramah pasal politik, ceramah motivasi, ceramah sirah atau pun fiqh-fiqh ibadat macam solat dan lain-lain. Bab-bab bisnes ni belum lagi saya jumpa ada mana-mana ulama buat kuliah tentang ni.

So lepas ni Insyaallah saya akan cuba usahakan ilmu bisnes Islam ni disebarkan kepada kaum Islam samada dalam bentuk kuliah, talaqqi atau pun penulisan buku.

DOAKAN SAYA,

Berkhidmat untuk AGAMA
-Ibnu Batoota Owsem Al-Keyboard Warrior-

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates