Like Sampai Jari Patah

Friday 28 June 2013

Adab dengan Al-Quran

haram membantalkan al-quran(menjadikan al-quran sbg bantal/alas letak kepala/tangan)..so jangan letak kitab2 atau apa2 benda di atas al-quran,jangan jadikan quran sbg alas menulis.....letak kertas ats quran pastu nulis....pensel pun jangan letak atas quran...

begitu juga haram membantalkan buku-buku agama(benda ni selalu terjadi kat pelajar,belajar sampai lewat lepas tu tertidur atas buku)...

begitu juga haram membiarkan dengan sengaja al-quran berada lebih rendah dari pusat(apatah lagi biar ia di lantai atau letak di rak yang lebih rendah dari pusat)

*pengalaman saya masa ikut usrah dulu,quran terjemah kecik yang selalu kitorang guna untuk usrah tu murobbi(ketua usrah) saya selamber badak,lebih selamber dari badak dan keluarga badak letak quran terjemah tu atas lantai surau yang kami tengah usrah tu,bila saya tegur,dia senyum,dia cakap ada khilaf ulama dalam hal ni..

dah tu saya ingat murobbi saya je perangai cenggitu,tapi bila jumpa murobbi2 lain,dan ketua2 usrah utk kawasan lain yang berpangkat tinggi2 gitu,pun gitu jugak....adui la....mcm biasa bila ditanya,diorg jwb ulama khilaf ttg hal itu,agama islam itu mudah,jgn kita susahkan...

kepalo otok dia la khilaf2 natang apa...itu hina quran namanya...

begitu juga saya selaluuuu sangat nampak diorg suka jadikan quran sebagai alas untuk menulis apa2....

mungkin ia terjadi dalam usrah saya je,so kalau dalam usrah korang kalau ada budaya kuning macam ni,sila cantas....benda2 haram gini,jgn buat main,klu x sia2 je buat usrah...

kalau diorang tak pueh hati,bawak datang jumpa saya,saya kasi masuk air ikut idong diorang,biar pedih di otak,itu tanda pembersihan otak ketat dilakukan. 

~kredit to uibo~

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates