Like Sampai Jari Patah

Tuesday 5 March 2013

CERITA wahabi,salafi,ghair muqallid episod1

Pernah skali sy btmu dgn sorg laki bserban yg smsa wudhu,dia xsapu kplanya dgn air,tp sapu air ats serban je....maka aku tgur..kna bsuh kpla...dia mrah aku,''ko tu jahil,x bca hadis ke?dlm sahih bukhari ada hadis nabi yg nbi sapu serban ngn air je kalau bwudu dlm kdaan berserban'....

Maka aku btnya,'ada x imam2 dari 4 mzhab yg ftwakan hnya sapu air kt serban je?'

Dia jwb,'mana aku tau,aku x ikut diorg,aku ikut nabi n shbt je,ikut quran hadis je,imam2 tu smua bkn nabi,bkn maksum..jelas2 dlm hdis sbut cmtu,ikut je la..nk ikut imam2 tu knapa?'

Aku mnjwb..."jadi imam2 tu ftwa hkum pakai buku dragon ball ke?x pakai quran hadis?imam2 tu x pernah jumpa hdis ni??x sah ko pnya wudhu cmtu,ko kna bsahkan gak kpla wlupun skit(3 helai rmbut) ikut mzhab syafie''

Dia jwb,''kan imam syafie dah ckp klu ftwa aku bcggah dgn quran hdis,tolak la ftwa aku n amek la hdis sahih,skrg ni hdis ckp nb sapu air kt serban je,jd aku tolak la pndpt pak p.e(wahabi2 bodoh suka hina imam2 kita dgn gelaran2 xsopan)tu''

Aku jwb:''innalillahiwainnailaihirojiun....awat hang bangang sgt.......hang check stu hdis ja trus kluar hkum????hang check x sababul wurud n tfsir hdis tu?''

Dia jwb,"tak check pon...mana nk smpat,aku keja ofis hour,xda masa nk kaji bnda2 ni,mlm dah pnat"

Aku jwb,"sbb tu lah hang kna taqlid(ikut) ftwa2 ulama2 muktabar yg bg slruh hidup diorg utk agama sbb diorang dah check smua quran hdis,qaul shbt dan lain2...."

"Mmg btui dlm ktab bkhri ada tulis hdis nbi sapu air kt serban msa wudu,tp hdis tu ada kisah sblumnya,kalau hang check dlm ktab sahih muslim,hadis yg sama,tp pnjg skit,dlm hdis tu crita yg sblum nabi sapu air kt serban,nbi sapu skit kt kpla(tolak skit serban ke ats) lps tu bru nabi sapu air kt serban....sbb tu la imam2 mzhab kta x sah wudu tu klu air xsmpai kpla,dlm quran pun sbut 'sapulah sbhgian kepala2 kamu'...awat hang bangang sgt pi tfsir hadis suka2 ati hang?"

Dia malu n blah dari situ...hok aloh..bengong....

Jauhi fahaman wahabi,salafi,ghair muqallid dan yg sma waktu dgn nya...

Ikut ulama ahli sunnah wal jamaah shja dari kalangan 4 imam mazhab kita iaitu imam hanafi,maliki,syafie,hanbali..smoga allah mrahmati mereka n terangi kbur mreka..

Smoga allah slmtkn kita n ank cucu kita dari ftnah wahabi dan yg sefahaman dgn nya....


~UIBO~

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates