Like Sampai Jari Patah

Wednesday 13 March 2013

Siapakah isteri

Siapakah isteri.. Setelah aku kisahkan disini tentang kisah perkahwinanku dgn isteri keduaku bnyak jugak timbul kontroversi(xtau la betul ke tak istilah yang aku guna ni) dikalangan ahli grup ni. Yang jantan2 ni dlm nk mmbuktikan kejantanannya mula nk menggatal cakap kat bininya:" Tengok tu bini ust usamah,ok je dia terima poligami. Contohilah dia". Maka mulala dia cakap itu dan ini kepada isterinya.

Ya Allah tuan2.. Kita kena ingat, isteri adalah rakan kongsi dalam kehidupan kita. Kesedihan mereka adalah kesdihan kita, kegembiraan mereka adalah kegembiraan kita. Ingatlah,mereka adalah manusia yang punyai jiwa dan perasaan. Perasaan sedih,kecewa, cemburu dan berbagai2 lagi perasaan yg ada dalam diri seorang isteri adalah sifat semulajadi yang dianugerahkan oleh Allah. 

Suami2 sekalian.. Isteri adalah amanah Allah kepada kita seorang suami. Sayangilah mereka dan jagalah perasaan mereka. Rasulullah SAW teramat mengambil berat tentang wanita. Mereka adalah makhluk yg diciptakan dari tulang yang bengkok. Jika dibiarkan dia akan terus bengkok dan jika berkeras maka dia akan patah dn hncur. Didiklah mereka dgn penuh hikmah dan kasih sayang.

Kenangkanlah pengorbanan seorang isteri dalam menjadi permaisuri rumahtangga. Mereka telah tinggalkan keluarga yg mmbesarkan mereka utk hidup dgn insan yang baru dalam hidup mereka. Jadikanlah mereka kekasih hati, rakan kongsi, tempat mengadu dan sahabat yang setia. Ingatlah apa yg disebutkan dalam keratan hadis Rasulullah SAW "TULAA IBUKA WA TULAA IBUHA" yang bermaksud : " dia bermain2@ bersenda gurau dgn kamu dan kamu bersenda gurau dgnnya". Rasulullah SAW mengajarkan kepada kita untuk wujudkan kemesraan dgn pasangan supaya mereka akan terasa lapang dada dan gembira dgn kewujudan kita dan akan merindui kita ketika ketiadaan kita. Ingatlah.. Isteri adalah pasangan yang kita akan bawa dia bersama2 ke syurga. 

Maka sentiasalah bawa mereka kepada kehendak syariah dgn penuh perasaan kasih sayang. Mereka bukan hanya tempat utk melampiaskan nafsu semata2. Bahkan mereka adalah sahabat dan teman yang perlu kita didik dan bimbing sehingga mereka boleh menjadi pembantu untuk kita mengharungi tipudaya dunia ini. 

Ya Allah..berilah kami semua taufiq utk mndapatkan keredhaanmu di dunia dan akhirat..-frm mum-

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates